• Statystyki

    • Odwiedziny: 301840
    • Do końca roku: 242 dni
    • Do wakacji: 49 dni
  • Kontakt

    43-386, Świętoszówka
    Świętoszówka 135
    Tel:(33) 815-29-13, 695-385-657

    przedszkoleswietoszowka@gzosip.jasienica.pl

Kompetencje kluczowe

Przedszole nasze realizuje projekt Uniwersytetu Jagiellońskiego w partnerstwie z Oświatą i Biznes sp. z.o.o. dofinansowany z Funduszy Europejskich „Szkoła kompetencji- województwo śląskie”.

 

Kompetencje kluczowe zostały zdefiniowane  w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 XII 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie jako połączenie : wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do sytuacji.

 Wiedzaskłada się z faktów i liczb, koncepcji, idei i teorii, które są ugruntowane i pomagają zrozumieć określoną dziedzinę lub zagadnienie.

Umiejętności definiuje się jako zdolność i możliwość realizacji procesów i korzystania z istniejącej wiedzy do osiągania wyników.

Postawy opisują usposobienie i sposoby myślenia służące działaniu lub reagowaniu na idee, osoby lub sytuacje.

Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, uzyskania szans na zatrudnienie, włączenia społecznego i aktywnego obywatelstwa.

Wszystkie kompetencje kluczowe uważa się za jednakowo ważne, mogą być stosowane w różnych kontekstach i są ze sobą powiązane. Ustanowiono osiem kompetencji kluczowych:

  1. Kompetencje w zakresie czytania i pisania,
  2. Kompetencje językowe,
  3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
  4. Kompetencje cyfrowe,
  5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,
  6. Kompetencje obywatelskie,
  7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,
  8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

 

W zadaniach przedszkola wyszczególnionych w nowej podstawie programowej pojawia się wiele stwierdzeń zobowiązujących nauczycieli do kształtowania u dzieci kompetencji kluczowych. Pamiętając o holistycznej koncepcji rozwoju dziecka, opartej na stymulowaniu jego wielokierunkowej aktywności i poznawania wielozmysłowego, tę część podstawy programowej warto analizować w szerszym kontekście- tworzenia warunków do efektywnego kształtowania u dzieci kompetencji kluczowych. Są to np.:

  1. Organizacja zajęć wspomagających rozwój dziecka, ze świadomością celu, jakim jest osiągnięcie dojrzałości szkolnej ( wykorzystywanie każdej sytuacji na zajęcia kierowane i niekierowane oraz docenianie roli samodzielnej i zorganizowanej zabawy w rozwoju dziecka).
  2. Organizacja pracy przedszkola uwzględniająca codzienną, naturalną zabawę na świeżym powietrzu, zaspokajającą chęć zabawy, potrzebę ruchu i sprzyjającą doskonaleniu motoryki.
  3. Obserwacja dzieci połączona z twórczą modyfikacją przestrzeni rozwoju adekwatną do ich zdiagnozowanego potencjału.
  4. Podporządkowanie organizacji zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu rytmowi dnia.
  5. Zwracanie uwagi na konieczność tworzenia nawyków ruchowych u dzieci.
  6. Współpraca z rodzicami: informowanie ich o postępach rozwoju dziecka oraz zachęcanie do wspólnego realizowania programu wychowania przedszkolnego.
  7. Opracowanie diagnozy dojrzałości szkolnej.
  8. Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, w sposób zintegrowany z różnymi zadaniami realizowanymi w ramach programu wychowania przedszkolnego.
  9. Aranżacja przestrzeni stymulującej aktywność dzieci ( stałe i czasowe kąciki zainteresowań; dostępne bez ograniczeń zabawki i pomoce dydaktyczne; odpowiednio wyposażone i estetyczne miejsca przeznaczone na wypoczynek oraz spożywanie posiłków; aranżacja wnętrz umożliwiająca dzieciom podejmowanie prac porządkowych.)

 

16.10.2018r. odbyło się szkolenie zewnętrzne dla Rady Pedagogicznej z zakresu kompetencji kluczowych, gdzie nauczyciele dokonali diagnozę pogłębioną przy wykorzystaniu metody "3 x dlaczego?" (metoda Fishera). Diagnoza miała odpowiedzieć na pytanie: "Dlaczego dzieci nie potrafią rozwiązywać problemów bez przemocy?". W toku działań, nauczyciele znaleźli przyczyny zachowań niakceptowalnych społecznie i w ciągu roku w swoich grupach będą wprowadzać sposoby rozładowywania negatywnych emocji. Nauczyciele będą odbywać hospitacje koleżeńskie i udzielać sobie informacje zwrotne, w cyklu: "Uczymy się od siebie". W maju odbędzie się ewaluacja, która odpowie na pytanie: "Czy dzieci nauczyły się rozwiązywać problemy bez przemocy w grupie rówieśniczej?".