• Statystyki

    • Odwiedziny: 301838
    • Do końca roku: 242 dni
    • Do wakacji: 49 dni
  • Kontakt

    43-386, Świętoszówka
    Świętoszówka 135
    Tel:(33) 815-29-13, 695-385-657

    przedszkoleswietoszowka@gzosip.jasienica.pl

Statut Przedszkola Publicznego w Świętoszówce

 


STATUT

Przedszkola Publicznego w Świętoszówce




ROZDZIAŁ I


Postanowienia ogólne


& 1


1. Pełna nazwa przedszkola brzmi Przedszkole Publiczne w Świętoszówce.
2. Siedziba przedszkola, adres, telefon:
Świętoszówka 135
43-386 Świętoszówka
Tel./fax 33 815-29-13
3. Adres internetowy:
Sbi2@poczta.onet.pl
4. Organ prowadzący: Wójt Gminy Jasienica
5. Przedszkole jest jednostką budżetową
6. Przedszkole jest placówką publiczną, która:
Prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego- podstawa programowa realizowana jest w godz. 8.00-13.00.
Prowadzi oddziały ogólnodostępne.
Przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
Zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach
Zapewnia realizację prawa do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Terminy przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora z uwzględnieniem potrzeb środowiska.
7. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny: Śląski Kurator Oświaty
8. Nazwa przedszkola na pieczątkach używana jest w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Publiczne w Świętoszówce
Świętoszówka 135
43-386 Świętoszówka
Tel. 33 8152913
NIP 937-22-35-885 Regon 072726577


Rozdział II


Cele i zadania przedszkola


§ 2


Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie Prawo Oświatowe oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, zapewnia każdemu dziecku warunki niezbędne do jego rozwoju, podnoszenia jakości pracy przedszkola i jego rozwoju organizacyjnego.
Powyższe działania dotyczą:
efektów w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz realizacji celów i zadań statutowych;
organizacji procesów kształcenia, wychowania i opieki;
tworzenia warunków do rozwoju i aktywności dzieci;
współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym;
zarządzania przedszkolem.


§ 3


Cele ogólne przedszkola:
Wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka stosownie do jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
Stymulowanie indywidualnego rozwoju, pobudzanie aktywności i własnej inicjatywy dziecka celem zapewnienia wszechstronnego rozwoju;
Umożliwienie dziecku podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
Wspieranie wychowawczej roli rodziny
Współdziałanie z rodzicami lub opiekunami dziecka w celu rozpoznawania możliwości rozwojowych i w razie potrzeby podejmowanie wczesnej interwencji specjalistycznej;
Udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
Działania zmierzające do przygotowania dziecka do podjęcia nauki w klasie I, określane jako osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej;


§ 4

 

Zadania przedszkola:
Tworzenie warunków do wielo zmysłowego poznawania otaczającego świata, wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania siebie w kontaktach ze środowiskiem;
Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe środowisko.
Rozwijanie samodzielności dziecka w zakresie czynności samoobsługowych oraz umiejętności związanych z dbałością o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Wspieranie samodzielnych działań i wszechstronnej aktywności dziecka wyrażanej poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Tworzenie warunków sprzyjających kształtowaniu elementarnych umiejętności czytania, pisania i liczenia.
Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, pobudzanie jego ciekawości oraz wzmacnianie motywacji do poznawania swoich mocnych i słabych stron.
Rozwijanie wrażliwości, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury oraz umiejętności zespołowego rozwiązywania zadań i współdziałania w grupie.
Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych takich, jak: prawda, piękno, miłość, dobro poprzez przekaz osobowy nauczyciela, literaturę oraz tworzenie sytuacji służących przeżywaniu i rozumieniu tych wartości
Tworzenie okazji do prezentowania i uczenia się zachowań proekologicznych.
Budowanie poczucia przynależności dziecka do „małej i wielkiej Ojczyzny”/ rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy/ poprzez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji.


§ 5

 

Cele i zadania Przedszkole realizuje poprzez:
Zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku.
Uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troskę o zapewnienie równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych uwzględnienie rodzaju niepełnosprawności.
Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie
Rozwijanie wrażliwości.
Kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwienie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym , społecznym, kulturowym i technicznym.
Rozbudzenie ciekawości poznawczej, zachęcenie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, kształtowania zachowań prozdrowotnych i bezpiecznego postępowania.
Kreowanie twórczej aktywności dziecka.
Szczegółowe cele i zadania przedszkola oraz sposoby ich realizacji ustalone są w programie rozwoju placówki oraz planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

 


§ 6

Na podstawie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 12 maja 2022r. Przedszkole może wprowadzić zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w sytuacji, gdy zajęcia zostaną zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:

  1. zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych;
  2. temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia
    z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci;
  3. zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną;
  4. innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.

Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zostają wprowadzone
w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, a także monitorowania postępów edukacyjnych dzieci.

Podczas wprowadzenia metod i technik kształcenia na odległość materiały będą przekazywane rodzicom/opiekunom prawnym dzieci za pośrednictwem mobiDziennika lub strony internetowej przedszkola.

Nauczyciele wykorzystają do realizacji zajęć technologie informacyjno-komunikacyjne obsługiwane z poziomu komputerów, tabletów lub smartfonów.

Uczestnictwo dziecka w zajęciach z wykorzystywaniem metod i technik kształcenia na odległość będzie potwierdzane poprzez odczytanie wiadomości przez przynajmniej jednego rodzica/opiekuna prawnego dziecka poprzez mobiDziennik, a także przekazywanie nauczycielom prac wykonanych przez dzieci w sposób ustalony pomiędzy nauczycielem grupy a rodzicem/opiekunem prawnym dziecka


§ 7

 

Organizowanie działalności innowacyjnej i eksperymentalnej.
Na terenie przedszkola istnieje możliwość organizacji eksperymentu i innowacji pedagogicznej. Mogą one dotyczyć wszystkich lub też wybranych zajęć edukacyjnych i obejmować wszystkie grupy wiekowe lub wybrane.
Nauczyciele dobrowolnie podejmują się organizacji innowacji lub eksperymentu. Uchwałę w sprawie innowacji i eksperymentu podejmuje Rada Pedagogiczna zachowując obowiązujące procedury.

 

§ 8

 

Bezpieczeństwo dzieci
1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i stałą opiekę pedagogiczną:
W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem dzieci pozostają pod opieką nauczyciela, który odpowiada za ich bezpieczeństwo;
Każda grupa wiekowa powierzona jest opiece:
jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5 –godzinnego czasu pracy,
w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych koniecznością opuszczenia Sali zajęć przez nauczyciela, dopuszcza się możliwość sprawowania krótkotrwałej opieki nad dziećmi przez pracowników obsługi,
dopuszcza się zasadę łączenia dzieci z różnych grup. Jednak ilość dzieci w grupie po połączeniu nie może przekraczać 25.
Nauczyciela w jego pracy opiekuńczej i wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela lub woźna oddziałowa;
Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest , aby co najmniej jedna nauczycielka prowadziła swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu;
Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zabawy i zajęcia dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z bezpiecznym sprzętem dostosowanym do potrzeb i ich możliwości;
Podczas spacerów i zajęć poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa, opiekunami podczas spacerów i wycieczek mogą być: nauczyciel przedszkola, rodzic lub opiekun dziecka, wolontariusz oraz inny pracownik przedszkola;
W trakcie wycieczek i zajęć poza terenem przedszkola zapewnia się opiekę, co najmniej 1 osoby dorosłej na 10 wychowanków, podczas spaceru 1 osoby dorosłej na 15 wychowanków;
Organizację i przebieg wycieczek określają odrębne przepisy;
Organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności;
Podczas pobytu na basenie/ jeżeli takie zajęcia są organizowane w ciągu roku szkolnego opiekę sprawuje 1 osoba dorosła na 10 wychowanków,
Podczas zajęć w wodzie za dzieci odpowiada instruktor;
Warunkiem uczestnictwa dzieci w zajęciach na basenie jest dostarczenie zaświadczenia lekarskiego oraz pisemna zgoda Rodziców
2. Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, o których zostali pouczeni;
3. W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci przemocy fizycznej ani psychicznej;
4.Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia listy obecności dzieci na prowadzonych zajęciach, a także wpisania tematyki przeprowadzonych zajęć w mobiDzienniku;

5. Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
Wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo wychowankom;
Udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w różnych sytuacjach;
3) Informowanie o  stwierdzonych zagrożeniach i  sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
6.   Wprowadza się całkowity zakaz palenia na terenie placówki.

 


§ 9


1. Rodzice/prawni opiekunowie zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe.
Dzieci np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi. W sytuacjach infekcji, chorób skórnych, zakaźnych dziecko nie może uczęszczać do przedszkola do czasu całkowitego wyleczenia.
Nauczyciel ma prawo poprosić rodzica o dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uczęszczania dziecka do przedszkola.
W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub dyrektor informuje rodziców/prawnych opiekunów o jego stanie, a rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola i zapewnienia mu opieki medycznej.

W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie, jak również podawane lekarstwa, poza udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach.
W sytuacjach nagłych, gdy stan zdrowia dziecka wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej nauczyciel lub dyrektor zobowiązani są do podjęcia działań pomocy przed medycznej w zakresie posiadanych umiejętności oraz wezwania karetki pogotowia ratunkowego z równoczesnym zawiadomieniem rodziców/ opiekunów prawnych.
Dziecko zostaje powierzone opiece lekarskiej ( np. lekarzowi z karetki pogotowia) i do czasu pojawienia się rodziców( prawnych opiekunów) pozostaje w obecności nauczyciela, który towarzyszy dziecku;
5.    W każdym wypadku zawiadamia się niezwłocznie:
rodziców (opiekunów) poszkodowanego;
dyrektora placówki;


O wypadku śmiertelnym, ciężkim i zbiorowym zawiadamia się niezwłocznie prokuratora i kuratora oświaty.
O wypadku, do którego doszło w wyniku zatrucia, zawiadamia się niezwłocznie państwowego inspektora sanitarnego.    '
Zawiadomień, o których mowa w pkt. 5-8, dokonuje dyrektor lub upoważniony przez niego pracownik przedszkola.
Rodzice mają obowiązek zgłaszania wszelkich poważnych dolegliwości dziecka i udzielania wyczerpujących informacji na ten temat. Alergie pokarmowe, wziewne należy zgłaszać pisemnie, dołączając zaświadczenie lekarskie.
10. W odniesieniu do dziecka z choroba przewlekłą stosuje się odpowiednią procedurę.

 


§10


Bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu;
1. Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola;
1) Rodzice lub prawni opiekunowie dziecka są odpowiedzialni za bezpieczeństwo dziecka i mają obowiązek   osobistego   przyprowadzania   i   odbierania   go   z   przedszkola.
 2)  Dziecko   może  być odbierane  przez   inne  osoby   dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców lub opiekunów prawnych dziecka;    .
Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko oraz numer i serię dowodu osobistego, osób wskazanych przez rodziców - upoważnienie zostaje w dokumentacji przedszkola;
Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę;
W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub narkotyków dziecko nie będzie oddane pod jej opiekę;

3)Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola do godziny 8 lub w uzasadnionych przypadkach w dowolnym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym przybyciu dziecka.

6)    Odbieranie dziecka z przedszkola - nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie
odbierającej. Od momentu przekazania dziecka, odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo
ponosi osoba odbierająca;
Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi prawomocnymi orzeczeniami sądowymi;
Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola od godz. 6.30 do godz. 8.15 lub w każdym innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub osobistym;
 9)   Zgłoszenie późniejszego  przyprowadzania  dziecka wynika z konieczności  przygotowania odpowiedniej ilości posiłków;
 10) Rodzice lub prawni opiekunowie mają obowiązek odebrać dziecko z przedszkola do godziny jego zamknięcia;
 11) W  przypadku  nie  odebrania  dziecka  po  upływie  czasu  godzin  otwarcia placówki  ma zastosowanie odpowiednia procedura obowiązująca przedszkolu;
2. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie niepełnosprawnym dzieciom sześcioletnim bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższego przedszkola albo zwrot kosztów przejazdu dziecka i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowóz zapewniają rodzice.


§11


Ubezpieczenie dziecka
Przedszkole organizuje dobrowolne ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków na koszt i za zgodą rodziców;
Firma ubezpieczeniowa wybierana jest przez większość rodziców na pierwszym zebraniu w rozpoczynającym się roku szkolnym;


 


ROZDZIAŁ III


Organy przedszkola


§12


Organami przedszkola są:
Dyrektor Przedszkola;
Rada Pedagogiczna;
Rada Rodziców.


§13

 

Zadania i kompetencje dyrektora
Stanowisko dyrektora przedszkola powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Dyrektor przedszkola jednoosobowo reprezentuje przedszkole w stosunkach zewnętrznych.
Dyrektor jest uprawniony do dysponowania środkami finansowymi przedszkola, w tym do zaciągania zobowiązań w imieniu i na rzecz przedszkola do wysokości środków finansowych pozostających w dyspozycji placówki zgodnie  z jej  rocznym planem  finansowym oraz odpowiednimi upoważnieniami.
4.    Dyrektor Przedszkola:
Kieruje działalnością placówki i reprezentuje ją na zewnątrz;
 Sprawuje nadzór   pedagogiczny   przez   wykonywanie   zadań   i   czynności   określonych w Ustawie Prawo Oświatowe, w szczególności przez działalność diagnostyczno - oceniającą i wspomagającą, w procesie planowej i systematycznej współpracy organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego placówkę, dyrektorów szkół, placówek oraz nauczycieli.  
Formami nadzoru wewnętrznego są:
a.    Ewaluacja wewnętrzna.
b.    Kontrola przestrzegania przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności
dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
Wspomaganie nauczycieli w realizacji ich zadań.
d.  Monitorowanie.
Ocenia stan i warunki oraz efekty działalności opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej przedszkola;
Opracowuje na każdy rok szkolny plan nadzoru pedagogicznego i przedstawia go Radzie pedagogicznej do 15 września roku szkolnego którego dotyczy plan;
Przed    zakończeniem    każdego    roku    szkolnego    przedstawia    radzie    pedagogicznej i radzie rodziców informację o realizacji planu nadzoru pedagogicznego zawierającą: zakres wykonania planu, wnioski ze sprawowania nadzoru, podjęte działania wynikające z wniosków ze sprawowania nadzoru pedagogicznego wraz z informacją o ich skutkach;
Wspomaga nauczycieli w osiąganiu wysokiej jakości ich pracy:
a.    prowadzi hospitację zajęć dydaktycznych oraz bieżącą kontrolę pracy nauczycieli;
b.    dokonuje oceny pracy nauczycieli zgodnie z odrębnymi przepisami;
c.    gromadzi informacje niezbędne do planowania doskonalenia zawodowego nauczycieli;
d.    monitoruje przebieg stażu nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu
zawodowego;
e.    udziela pomocy nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych,
wychowawczych i opiekuńczych;
f. inspiruje nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych, organizacyjnych.
7)    Ocenia stan i warunki oraz efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej
przedszkola.
Sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania pro- zdrowotne;
Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
Współdziała ze szkołami wyższymi oraz z zakładami kształcenia nauczycieli;
Tworzy właściwą atmosferę pracy;
Zapewnia wszystkim pracownikom i wychowankom odpowiednie warunki BHP;
Zapewnia właściwą organizację pracy przedszkola;
Organizuje współpracę z rodzicami, środowiskiem.
Zapewnia bezpieczeństwo uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę;
Dopuszcza do użytku w przedszkolu wybrany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej;
Jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej ustalonej dla danego etapu edukacyjnego.
Organizuje zajęcia dodatkowe określone w Ustawie Prawo Oświatowe.
Jest odpowiedzialny za realizację zaleceń wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia oraz z opinii o wczesnym wspomaganiu.
5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników, w szczególności decyduje w sprawach:
Zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników przedszkola;
Przyznawania nagród oraz wyznaczania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom;
3)  Występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników.
6. Dyrektor rozpatruje wnioski, skargi i zażalenia według określonej procedury
7. Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
8. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do powiadomienia dyrektora szkoły w rejonie,   w którym dziecko mieszka o spełnianiu przez dziecko 6 - letnie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, w   placówce przedszkolnej
9. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do poinformowania rodziców o ich zadaniach dotyczących obowiązku odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego dziecka 6-letniego, w kontekście definicji niespełnienia tego obowiązku i wynikających z tego tytułu konsekwencjach;
10. Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do sprawdzenia informacji o nauczycielu w Centralnym Rejestrze Orzeczeń Dyscyplinarnych (CROD) przed nawiązaniem stosunku pracy.
11. Dyrektor wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
12. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go  inny nauczyciel tego
      przedszkola wyznaczony przez dyrektora. W szczególnych przypadkach może
      to być inny wyznaczony przez dyrektora pracownik administracji.

 


§14


1.Kompetencje Rady Pedagogicznej.
Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola realizującym zadania wynikające ze statutu przedszkola;
W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu;
Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola;
W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej przedszkola;
Zebrania plenarne rady pedagogicznej organizowane są przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb;
Zebrania mogą być organizowane na wniosek:    
organu   prowadzącego;
organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
dyrektora przedszkola;
przewodniczącego rady rodziców;
1/3 członków rady pedagogicznej.
Przewodniczący przygotowuje i prowadzi zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej;
Termin zwoływania Rady Pedagogicznej powinien być podany w miarę możliwości na tydzień przed posiedzeniem;
Osoba zwołująca Radę Pedagogiczną powinna podać wcześniej zagadnienia do dyskusji na zaplanowane posiedzenie;
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział, z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej, przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej przedszkola;
Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje z działalności przedszkola;
2.  Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
Zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
2) Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w placówce uwzględnieniem obowiązujących procedur;
3)Ustalenie organizacji wewnętrznego doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) Podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy wychowanków;
5)    Przygotowanie   projektu   statutu   przedszkola,   przedstawienie      propozycji  jego   zmian,
zatwierdzenie uchwałą statutu;
Ustalenie regulaminu swojej działalności.
Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego na placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy placówki.    
3.   Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
Organizację pracy przedszkola w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
Projekt planu finansowego przedszkola;
Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac, zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych;
Programy wychowania przedszkolnego wybrane bądź opracowane przez nauczycieli przedstawione przez dyrektora przedszkola przed dopuszczeniem do użytku przedszkolnego
Delegowanie przedstawiciela rady do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora placówki.
Powierzenie stanowiska wicedyrektora.
Wydaje opinię w sprawie ustalenia oceny pracy dyrektora.
Zezwolenie na indywidualny tok nauki.
Wnioskowanie o określenie ramowego rozkładu dnia w przedszkolu.
Wnioskowanie o nadanie imienia szkole lub placówce.
Wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do przedszkolnego zestawu programów nauczania.
4. Dyrektor przedszkola wstrzymuje wykonanie uchwal niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa;
Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne;
Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora;
Organ uprawniony do odwołania jest obowiązany przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od   otrzymania wniosku;
Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków;
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności;
Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane;
9)  Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na  posiedzeniach rad pedagogicznych, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli lub innych pracowników przedszkola;

 

§15

 

1. Zadania i kompetencje Rady Rodziców
W przedszkolu może działać Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola, która uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym zebraniu rodziców na zasadzie dobrowolnych zgłoszeń w każdym roku szkolnym;
W skład Rady Rodziców Przedszkola wchodzi co najmniej 7 przedstawicieli Rad Oddziałowych wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców danego oddziału;
W wyborach Rady Rodziców jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic;
Rada Rodziców opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola. Określa w nim w szczególności wewnętrzną strukturę
i tryb pracy rad oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady;
2.    Do kompetencji stanowiących Rady Rodziców należy:
Uchwalenie regulaminu swojej działalności.
Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
      a) Programu Wychowawczego Przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli,
       b) Programu Profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;

3.    Do kompetencji opiniodawczych Rady Rodziców należy:
Delegowanie przedstawiciela do Komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora;
Możliwość występowania do dyrektora przedszkola, organu prowadzącego, organu sprawującemu nadzór pedagogiczny w wnioskami, opiniami we wszystkich sprawach placówki;
Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
Opiniowanie podjęcia działalności w przedszkolu stowarzyszeń lub innych organizacji;
Wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
Opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu;
Nadanie imienia szkole lub placówce.
Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola;
Opiniowanie propozycji dyrektora zawierającej zestaw podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym;
    10) wprowadzenie dodatkowych zajęć edukacyjnych określonych w art. 64 ust.1 pkt 2 ustawy
     o  systemie oświaty);
4.    Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności:
Współuczestnictwo w realizacji planu pracy przedszkola;
Pomoc dyrektorowi  i radzie pedagogicznej w wypracowaniu jakościowego  programu rozwoju placówki, jego bazy i wyposażenia;
Organizowanie prac użytecznych na rzecz przedszkola;
Uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie działań służących zwiększeniu funduszy przedszkola;
Współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych;
Współudział w organizowaniu działalności artystycznej i turystycznej dzieci;
Pozyskiwanie sponsorów;
5.    W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić
fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł;
Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin;
6. Zebrania rady rodziców są protokołowane;
7. W posiedzeniu rady rodziców może uczestniczyć z głosem doradczym dyrektor placówki lub inne zaproszone osoby , w tym z zewnątrz;
8. Rada Rodziców może współpracować z Radami Rodziców innych placówek w ramach
ustalonych zasad i zakresu współpracy

 

§16

 

Zasady współdziałania organów przedszkola.
Dają każdemu z nich możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach kompetencji określonych ustawą i zawartych szczegółowo w statucie przedszkola ;
W celu wymiany bieżących informacji organy z przedszkola spotykają się wspólnie co najmniej dwa razy w roku;
Na wniosek jednego z organów o zwołanie wspólnego zebrania dyrektor jest zobowiązany określić termin zebrania i powiadomić wszystkie organy o ustalonym terminie;
Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach ich kompetencji;


                                                                                  §17


Zasady rozwiązywania sporów między organami przedszkola.
Rozwiązywanie sporów między organami przedszkola;
Organy przedszkola podejmują decyzje i działania w ramach swoich   kompetencji;
Ewentualne spory pomiędzy organami przedszkola rozwiązywane są w drodze negocjacji pomiędzy przewodniczącymi poszczególnych organów;

a) wyniki negocjacji są protokołowane i przekazywane do wiadomości dyrektorowi przedszkola;
W przypadku sporu Dyrektor - Rada Pedagogiczna: negocjacje w imieniu rady pedagogicznej prowadzi nauczyciel upoważniony przez co najmniej 3/4 członków rady pedagogicznej;
Nieporozumienia i spory pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców rozstrzyga Dyrektor przedszkola poprzez:
wysłuchanie każdej z zainteresowanych stron;
podjęcie próby wyjaśnienia istoty nieporozumienia;
negocjacje;
umożliwienie stronom spotkania na neutralnym gruncie.
W przypadku braku osiągnięcia porozumienia w drodze negocjacji dyrektor przedszkola o istniejącym sporze powiadamia organ prowadzący lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w zależności od kompetencji, który podejmuje decyzje rozstrzygające kwestie sporne;
Decyzja organu jest ostateczna;

 


ROZDZIAŁ IV


Organizacja działalności przedszkola


§18


1. Organizacja działalności przedszkola
Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki- w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny opracowany przez dyrektora do dnia 30 kwietnia;
Arkusz organizacyjny zatwierdzania organ prowadzący;
W arkuszu organizacyjnym przedszkola określa się w szczególności;
liczbę oddziałów;
liczbę pracowników przedszkola w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
c)  ogólną  liczbę  godzin  pracy  finansowanych  ze  środków  przydzielonych  przez  organ prowadzący przedszkole;
      d)   kwalifikacje nauczycieli;
4)    Dyrektor przedszkola powierza poszczególne oddziały opiece jednego lub dwóch nauczycieli w
zależności od czasu pracy oddziału, uwzględniając w miarę możliwości   propozycje rodziców;
W arkuszu organizacji przedszkola podaje się, w podziale na stopnie awansu zawodowego liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego, którzy będą mogli przystąpić w danym roku szkolnym do postępowań kwalifikacyjnych lub egzaminacyjnych oraz wskazuje się najbliższe terminy złożenia przez nauczyciela wniosków o podjęcie tych postępowań
Dyrektor ma możliwość zatrudnienia nauczyciela wspierającego.
2. Ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola.
1) Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny oraz potrzeb  zainteresowań dzieci
3. Ramowy rozkład dnia określa: czas przeprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.
3. Czas funkcjonowania przedszkola
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący przedszkole i dni ustawowo wolnych od pracy;
Godziny otwarcia od 6.30 do 16.30;
Na wniosek rodziców i za zgodą organu prowadzącego godziny pracy przedszkola mogą ulec zmianie;
Termin przerwy ustalonej przez organ prowadzący każdego roku zostanie podany do dnia 30 marca b.r. Dyrektor przedszkola do końca kwietnia podaje do wiadomości rodziców adresy przedszkoli dyżurujących w czasie wakacji;
5) O wszelkich zmianach organizacyjnych rodzice powinni być na bieżąco informowani poprzez zamieszczenie informacji w kąciku dla rodziców;

 

§19

 

1. Wiek dzieci.
Wychowanie przedszkole obejmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat;
W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku w miarę posiadanych wolnych miejsc na dany rok szkolny ;
Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu albo oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat;
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko powyżej 6 roku życia nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko ukończy 9 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat;
W przypadku dziecka, o którym mowa w p. 1.4) obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego;
Przyjęcie do przedszkola dziecka siedmioletniego i starszego odbywa się na podstawie decyzji o odroczeniu obowiązku szkolnego wydanej przez dyrektora szkoły
podstawowej w obwodzie, w którym dziecko mieszka;
7)    Na wniosek rodziców oraz przedstawieniu opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej w  szkole podstawowej może rozpocząć naukę dziecko, które w danym roku szkolnym kończy sześć lat, jeżeli jest taka wola rodziców;
Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podstawowej podejmuje dyrektor szkoły;
Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania Przedszkolnego określoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania;

 

§20

 

1.    Zasady tworzenia oddziałów.
Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada odpowiednie pomieszczenia;
Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań,   uzdolnień;
Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25;
2.    Tworzenie zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
W zależności od rodzaju stopnia zaburzeń i odchyleń ,dzieciom organizuje się formy kształcenia i wychowania które zostają dostosowane do ich potrzeb i umożliwiają im naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawniają zaburzone funkcje, rewalidację oraz zapewniają specjalistyczną pomoc i opiekę;
Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zostaną utworzone w zależności od potrzeb na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Czas trwania zajęć rewalidacyjnych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
a/   dla dzieci 3-4 lata - około 15;
b/  dla dzieci 5-6 lat    - około 30 minut;
W sumie zajęcia rewalidacyjne trwają 60 minut.

 

§21

 

Programy wychowania i nauczania, czas zajęć.
Praca wychowawczo -dydaktyczna prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego;
Nauczyciele wybierają program wychowania i nauczania, który jest zatwierdzony przez MEN;
Nauczyciel ma prawo opracowania własnego programu nauczycielskiego ;
Wybrane programy są zatwierdzone uchwałą rady pedagogicznej;
Podstawa programowa powinna być realizowana w godzinach dopołudniowych w wymiarze 5 godzin dziennie, zajęcia dodatkowe mogą odbywać się po zakończeniu zajęć dydaktycznych;
Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut;

 

 

§22

 

Sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania.
Przedszkole prowadzi dla każdego oddziału dziennik zajęć, w którym udokumentowany jest przebieg pracy wychowawczo-dydaktycznej z wychowankami w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się alfabetyczny wykaz wychowanków, daty i miejsce ich urodzenia, imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) i adresy ich zamieszkania oraz odnotowuje się frekwencję na zajęciach, a także oznaczenie realizowanego programu nauczania. Fakt prowadzenia zajęć potwierdza się poprzez sprawdzenie obecności dzieci oraz wpisanie tematyki zajęć w mobiDzienniku. Przedszkole prowadzi dokumentację monitoringu efektów działań pedagogicznych;
W przedszkolu obowiązują dzienniki zajęć dodatkowych z wykazem dzieci i planem zajęć;
4)    Dokumentacja przebiegu nauczania może być udostępniona:
Przedstawicielom organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny;
Rodzicom (prawnym opiekunom) wychowanków, na ich życzenie;
c) Pracownikom naukowym i studentom, za zgodą dyrektora - w zakresie dotyczącym prowadzonych badań na terenie przedszkola, w obecności dyrektora przedszkola lub osoby przez niego wskazanej;

 

§23


1. Zajęcia dodatkowe w przedszkolu:
1)    Przedszkole realizuje w ramach planu zajęć naukę religii;
Dzieci nie biorące udziału w nauce religii pozostają pod opieką nauczyciela;
Organizację religii określają odrębne przepisy;

Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.